Eerst zien, dan reizen. De reistrends voor 2016

In de Telegraaf Reiskrant deze analyse van de reistrends van 2016. Virtual reality, personalisatie, verantwoord, verder weg en licht…. Spannende ontwikkelingen en interessante informatie voor touroperators.

Booking.com heeft aan de hand van een enorme berg data, aanbevelingen van reizigers, beoordelingen, voorkeuren en hun eigen ervaring in online travel-technologie een overzicht gemaakt van de reistrends voor 2016.

Eerst zien, dan reizen

Dankzij de technologische ontwikkelingen kunnen – en willen – mensen nu al vóór aankomst de gekozen bestemming zelf ervaren. Voor de huidige generatie, die niet meer zonder Google Streetview en Instagram kan, en zwaar leunt op wat er in gastbeoordelingen wordt gezegd, is transparantie van essentieel belang. De verwachting is daarom dat zowel reisorganisaties als accommodaties, van hotels tot vakantiehuizen, rijke virtual reality content zullen ontwikkelen, gericht op de totaalbeleving van een bestemming. Reizigers, op hun beurt, zullen meer gebruik maken van deze technologie om onderling ervaringen te delen. Review 2.0 komt eraan!

De kracht van personalisatie

De trend speelt al breder in de samenleving, maar breekt nu ook door in de reiswereld: persoonlijk maatwerk. Reizigers verwachten al langer persoonlijke service, maar zullen binnenkort al vóór aankomst hun verblijf geheel aan hun persoonlijke wensen kunnen aanpassen. De kracht van maatwerk komt binnen handbereik met een paar tikken op het smartphone-scherm en de juiste hashtag. Waar we eerst slechts toeschouwers waren in een vreemde omgeving, kunnen we nu actief invloed uitoefenen en onze eigen ervaring. Van speciale kussens en beddenspreien tot eten op de kamer, van verlichting tot muziek, accommodaties zullen er alles aan doen om een echt ’thuis-ver-van-huis’-gevoel te creëren. Particuliere accommodaties en vakantiehuizen zien hun populariteit tot grote hoogte stijgen. Ze bieden steeds vaker de uitgebreide service die vroeger vooral van hotels werd verwacht, zoals spabehandelingen, kinderoppas en maaltijdbezorgservice.

Vaker verder weg

Vliegen naar verre bestemmingen wordt steeds goedkoper en daarmee komt de hele wereld dichterbij. De nieuwe technologie op het gebied van supersnelle vluchten staat weliswaar nog in de kinderschoenen, maar de algemene trend van kortere vluchttijden maakt reizen over grote afstanden steeds toegankelijker voor mensen overal ter wereld. Reizigers zijn bereid om verder en langer te reizen dan tot nog toe.

Verantwoord reizen

De trend om tijdens de vakantie het milieu zo min mogelijk te belasten en iets terug te doen voor lokale gemeenschappen blijft groeien in 2016. Om aan deze groeiende vraag tegemoet te komen, zullen accommodaties overal ter wereld meer aandacht schenken aan de verduurzaming van hun beleid. Kiezen voor een duurzaam verblijf is niet langer voorbehouden aan een kleine voorhoede, maar zal echt mainstream worden. Of het nu gaat om accommodaties die zelf hun energie opwekken en daarmee bijvoorbeeld het water voor de wasmachine verwarmen, accommodaties die lokale ingrediënten gebruiken voor maaltijden of accommodaties die lokale vrijwilligersprojecten ondersteunen waaraan gasten kunnen deelnemen, deze initiatieven maken meteen een duidelijk verschil.

Van de gebaande paden

De grotere, door technologie mogelijk gemaakte transparantie heeft verder tot gevolg dat reizigers wereldwijd in het komend jaar steeds nieuwsgieriger worden en meer risico’s durven nemen. Apps, GPS-technologie en lokaal relevante informatie geven ons richting en daarmee ook meer zelfvertrouwen en mogelijkheden. Afgelegen dorpjes en verscholen monumenten kunnen nu gemakkelijker worden gevonden. De reis ernaartoe wordt veiliger en comfortabeler.

Licht, lichter, lichtst

Omdat enerzijds de vliegtuigen steeds voller zitten en luchtvaartmaatschappijen strenger worden met de toegestane hoeveelheid bagage, en anderzijds velen hun bestemming graag als een ‘local’ willen ervaren en ook zo veel mogelijk spontaan willen reizen, wordt 2016 het jaar waarin we zo licht mogelijk op pad gaan. Accommodaties, vluchten, excursies en toegangskaartjes kunnen, dankzij de smartphone, ook onderweg en op het laatste moment gevonden en geboekt worden. Daarom zien we voor het volgend jaar veel lastminute-trips. Met een app in de hand kom je door het hele land, dus voordat we het weten hebben we al besloten om spontaan op pad te gaan.

Authentiek heeft de toekomst

Dit geldt vooral voor de Generatie Y. Volgend jaar zien we dat reizigers, nog meer dan voorheen, de overbekende bezienswaardigheden en attracties links laten liggen, en kiezen voor wat zij zien als authentieke, ongepolijste en echte ervaringen. De mobiele technologie maakt het mogelijk. De verborgen pareltjes worden namelijk meteen via social media met de hele wereld gedeeld. Met een paar tikken zijn we op de hoogte van wat er lokaal speelt, bijvoorbeeld een dance-event, een straatfestival of een getalenteerde kleermaker in een minder bekend deel van de stad. Weer een hashtag verder, en we kunnen van dit lokale geheim een ‘nieuw fenomeen’ of zelfs een ‘bekende persoonlijkheid’ gemaakt hebben.

Zakenreiziger zoekt Zen

2016 wordt een jaar van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van zakenreizen. De zakenreiziger van morgen is niet langer de stereotype manager in strak grijs pak, haastig op weg naar een al even strak business hotel. De huidige zakenreiziger wil steeds meer zelf de controle hebben over het verblijf en eventuele pijnpunten wegnemen. Dankzij op maat gemaakte producten, service en ondersteuning die ze altijd, overal en op elk apparaat kunnen gebruiken, is dat ook mogelijk. Locatie zal de doorslaggevende factor blijven in de keuze van een verblijfsplaats, maar het aantal boekingen bij andere accommodaties dan hotels zal stijgen, en in sommige landen zelfs het aantal hotelboekingen overstijgen. Motels, appartementen, aparthotels, B&B’s, pensions, hostels en accommodaties bij particulieren gaan allemaal proberen meer zakenreizigers te trekken door een luxere service te bieden, evenals proactieve diensten gebaseerd op slimme reizigersdata en, tenslotte, het idee te verkopen dat een verblijf bij hen een betere kans biedt om de bestemming echt te leren kennen.