Deze OOG, de twintigste, is voor mij de moeilijkste uit onze geschiedenis. Op 20-02-2020 deed ik onze adverteerders een onweerstaanbaar voorstel. En ik was op weg naar Zuid-Afrika voor een reis van drie maanden. Om verhalen ‘op te halen’ voor onze twintigste OOG. Alle seinen op groen.

Fast forward: Een maand later. Nederland roept haar burgers op om terug naar huis te komen. Zuid-Afrika kondigt een totale lockdown aan. Bijna alle adverteerders hebben hun budgetten bevroren. Ik zit alleen in ons huis in Zuid-Afrika. Vluchten gecanceld. Wat ga ik doen? In opsluiting reizen en bestemmingen beschrijven terwijl ik om me heen de angst en paniek zie voor het onbekende? Zullen we ooit weer kunnen reizen? Hoe ga je om met een pandemie? Hoe houd je je bedrijf overeind?

Na twee weken in totaal isolement in Zuid-Afrika kan ik in april mee met een repatriëringsvlucht. Er zijn bekenden en we zijn allemaal een beetje geroerd als op de luchthaven van Kaapstad de blauwe vogel van KLM landt om ons op te halen en naar huis te brengen. Naar dierbaren en familie. Veilig en vertrouwd. De piloot kondigt aan dat we toestemming hebben om een rondje over de Tafelberg te vliegen. Een saluut en tegelijkertijd een afscheid. Wanneer zal ik de magische berg weer zien? Want ik vlieg wel terug naar thuis, maar ik laat ook een land in verwarring achter, dierbaren waar ik van houd, een huis waar ik zo dol op ben.

Nederland omarmt me met een fantastische lente, de 1,5 meter economie went best snel. Het is half april en OOG staat voor eind mei op de planning. Maar hoe ga ik dat doen zonder adverteerders? En hoe gaan adverteerders overleven zonder reizigers? Ik overleg en pieker.

En neem een besluit: OOG staat ervoor dat wij Nederlanders wijzen op de schoonheid, de veerkracht, de verbinding met dat andere continent. We zeiden ooit: als je OOG hebt gelezen kun je niet anders dan een reis boeken naar Afrika.

Dus moet er – hoe tegenstrijdig het ook voelt – juist wel een nieuwe OOG verschijnen. Met mooie en inspirerende verhalen. Allemaal gemaakt voor corona toesloeg. Allemaal met liefde verteld. Toen wij begonnen hebben we een verbond gesloten met onze adverteerders. Zij hielpen ons, wij helpen nu hen. De advertenties in deze OOG zijn onze dank aan hen. En onze oproep aan jullie, onze dierbare lezers. Als de grenzen weer opengaan, als je weer een reis boekt, doe het via hen. De touroperators hebben in de afgelopen maanden bewezen wat hun service, expertise en passie kan betekenen voor jouw droomreis. Ze ontzorgen en zorgen.

Hartverwarmend vond ik de telefoontjes en berichten die ik kreeg van lezers: wanneer ze de nieuwe OOG konden verwachten?

Er was echter nog een maar; de tijdschriftenwinkels waar OOG normaliter vooral wordt verkocht waren dicht (denk Schiphol en stations) of zien nauwelijks bezoekers. Een rampje voor onze oplage. In overleg met onze distributeurs hebben we daarom besloten om deze OOG eerst digitaal uit te brengen. Ik weet het, het is veel fijner om met een blad op de bank te zitten. Maar echt, zodra het weer mogelijk is, grenzen opengaan, landen van oranje naar geel kleuren – zie jij ook de mooie analogie met de Afrikaanse zon die oranjerood opkomt en vervolgens als een gele bal aan de hemel staat? – en reizigers weer in het vliegtuig durven te stappen, dan komen deze en de volgende OOG’s gewoon weer uit op papier.

Omdat we reëel moeten zijn en de grenzen nu nog niet open zijn, hebben we een nieuwe rubriek bedacht: haal Afrika in huis. Daarnaast hebben we, toen Tanzania als eerste land in Afrika de grenzen weer opende voor toeristen een mooie, digitale Tanzania Special gemaakt.

Ik las dat hoop mensen bijna alles laat doen. Ik heb hoop dat de grenzen snel weer opengaan, dat onze adverteerders straks allemaal nog bestaan, dat de lodges, hotels en B&B’s hebben weten te overleven, dat de mensen die door de lockdown honger hebben geleden toch over genoeg veerkracht beschikken om door te kunnen. Ik hoop op Afrika en daar heb ik veel voor over. Blijf gezond, droom en reis veilig.

 

Marjolein Westerterp